At starte en virksomhed er en stor beslutning. Du har garanteret gået rundt med en masse idéer, forhåbninger og bekymringer, inden du har taget den endelige beslutning. Tillykke med, at du dog har taget den her beslutning.

At starte virksomhed, især hvis du gør det alene, kan være en ensom affære. Du skal selv bane vejen og finde ud af hvad du skal gøre. Derfor får du her tre ting, som du skal være opmærksom på, nu når du skal til at starte en virksomhed.

 

Få styr på det økonomiske

Først og fremmest er det vigtigt, at du får styr på det økonomiske. Lejer du dig ind i nogle lokaler eller har du nogle ansatte, så skal du betale dem deres løn. Dernæst skal du også finde ud af, om du har penge at bruge på at ekspandere, markedsføring, salg og lignende.

Det kræver penge at starte en virksomhed. Især i starten, hvor virksomheden ikke tjener sig selv ind. Derfor er det godt at have en god startkapital. Mangler du penge til start af virksomhed kan du evt. overveje at tage et lån til formålet.

 

Alt det formelle

Alt det formelle skal også være på plads. Er firmaet registreret? Har det et CVR-nummer, er virksomhedens navn optaget af andre, er der styr på bestillings og betalingssystemer? Alle sådan nogle ting er vigtige at få styr på her i virksomhedens opstartsfase.

Det er også vigtigt, at du få lavet en LEI-kode til din virksomhed. Hvad er en LEI-kode? En LEI-kode er en lang kode, der bruges til at identificerer virksomheder globalt. Hvis du ønsker at gå internationalt med din virksomhed er det derfor godt at have en sådan kode.

 

Marketing er vejen frem

Det er lige gyldigt om dit firma sælger svejsemaskiner, smykker, mad eller advokathjælp, marketing er utroligt vigtigt for at positionere dit firma i markedet. Med en god marketingindsats kan din virksomhed nå ud til kunderne og det vil højne salget og give virksomheden indtægt.

Det er dog ikke alle, der er lige gode til det med marketing. De fleste nystartede virksomheder har ikke pengene til at betale sig fra markedsføring og må derfor gøre det selv. Er det tilfældet for dig, kan du med fordel vælge at fokusere på udvalgte kanaler hvor din målgruppe er, skabe en god hjemmeside og webshop og lave grundigt SEO arbejde på al virksomhedens tekst.