I forbindelse med salg af en virksomhed, er det vigtigt, at der sker en retfærdig værdiansættelse. Her kan nemlig være tale om store beløber, og derfor er prisen hverken ligegyldig for køber eller sælger. I forbindelse med værdiansættelse af en virksomhed, bør du være opmærksom på, at der er utrolig mange faktorer, der spiller ind. 

Professionel hjælp til virksomhedens værdiansættelse

Skal virksomheden værdiansættes i forbindelse med et salg, er det en rigtig god idé at gøre brug af professionel hjælp. På den måde sikrer du dig dels, at prisen på virksomheden bliver sat helt rigtigt. Men du sikrer dig altså også at virksomheden sælges på de rigtige vilkår. Få hjælp til værdiansættelsen af din virksomhed, hvis du vil kende til virksomhedens værdi.

Når du skal sælge din virksomhed, er det vigtigt, at du er opmærksom på hvilke elementer ved virksomheden, der er attraktive for købere. Ved at fremhæve disse elementer har du nemlig mulighed for at maksimere værdien af din virksomhed. Læs mere her, hvis du er interesseret i at opnå et flot salg af din virksomhed.

Virksomhedens størrelse

Hvis du skal sælge din virksomhed, bør du være opmærksom på, at der er rigtig mange elementer, der spiller ind, når prisen skal fastsættes. Dette gælder blandt andet størrelsen af din virksomhed. Jo større din virksomhed er, jo højere vil prisen på virksomheden oftest også være.

Dette skydes blandt andet, at større virksomheder ofte er mindre påvirkelige. Hvis en mindre virksomhed mister en stor kunde, kan det nemlig vær katastrofalt. Tabet af en enkelt kunde har ikke den samme betydning i en stor virksomhed, og derfor er de større virksomheder mere stabile.

Kundekoncentrationen

En anden faktor som har betydning for værdiansættelse af din virksomhed er kundekoncentrationen. Jo færre kunder virksomheden har, jo mere sårbar vil den nemlig også være i forbindelse med tabet af en kunde. En virksomhed med flere kunder vil altså oftest være dyrere, fordi der her løbes en mindre risiko.

Arbejder du dig op til at sælge din virksomhed, kan det derfor være en god idé at arbejde på at få nogle flere kunder i forretningen. Som grundregel siges det, at en kunde ikke må udgøre mere end 10 procent af den samlede omsætning. Dette kan dog være en regel, der er sværd at efterleve i praksis.

Løbende kontrakter og abonnementer

Sælger du en virksomhed, er det klart, at køberen er interesseret i hvilke kontrakter og abonnementer, der følger med. Disse aftaler kan nemlig være med til at gøre virksomheden mere attraktiv, men de kan også have den modsatte effekt.

Tilbagevendende indtægter, der er bundet op på kontrakter og abonnementer vil eksempelvis gøre økonomien i virksomheden mere forudsigelig. Dermed er købet af en virksomhed med mange tilbagevendende indtægter mindre risikofyldt.

Det gode omdømme

Virksomhedens omdømme har meget at skulle have sagt i forbindelse med et salg. Vil du gerne sælge din virksomhed for så mange penge som muligt, kan det derfor være godt at sælge på et tidspunkt, hvor virksomheden har et godt ry. Dette vil nemlig gøre virksomheden mere attraktiv blandt kunder og dermed også købere.