Mens corona-virussen hærger i den hårdt prøvede Wuhan-provins i Kina, mærker flere virksomheder nu også til effekten af den farlige virus. Senest er det gået udover Apple, der har nedjusteret deres salgsforventninger til det indeværende kvartal. Og ikke overraskende er det corona-virussen, der får skylden for nedjusteringen.

Faktisk rammer corona-virussen den amerikanske gigant på to måder. For det første betyder udbruddet af virussen i Kina, at den kinesiske efterspørgsel på iPhones og andre Apple-produkter falder. Og når verdens største land målt på befolkning pludselig sænker forbruget, er det noget, der kan mærkes – også hos Apple.

Efterspørgsel er én ting; noget helt andet er Apples produktion. Adskillige af Apples produkter samles i Kina, og med de mange arbejdsnedlæggelser og en kinesisk produktion, der dermed halter, har Apple ganske enkelt oplevet en flaskehals i produktionen – en flaskehals, der ligeledes skyldes corona-virussen.

Manglende guidance på nedjusteringen

Apple havde inden nedjusteringen forventet salgstal på mellem 63-67 milliarder dollars i første kvartal. Dette estimat blev fremsat inden corona-virussens udbrud, og det er derfor kun rimeligt, at Apple har været nødsaget til at nedjustere sine salgsforventninger.

Hvad der straks er værre er, at Apple ikke oplyser ny guidance for salgstallene i første kvartal. Investorerne ved ganske enkelt ikke hvor stort et slag, Apples salgstal forventes at tage. Det hænger givetvis sammen med, at virussens fortsatte udspredelse kan få stor betydning for salgstallenes udvikling.

Kursen på Apple falder efter nedjusteringen

Derfor kommer det næppe som nogen overraskelse, at Apple siden nedjusteringen har oplevet et kursfald. Tirsdagens aktiehandel har åbnet med en kurs, der bevæger sig omkring $317 per aktie. Det svarer til et fald på cirka $8, eller 2,5%. Aktien ser dog umiddelbart ud til at have stabiliseret sig, så trods alt en begrænset reaktion fra børsen.

Svært at spå – især om fremtiden

Apple har igennem en årrække været dygtige til at forudsige forbrugernes behov. Når det kommer til at forudsige salgstal på baggrund af en løssluppen corona-virus, er evnerne imidlertid begrænsede – forståeligt nok.

Problemet med corona-virussen er nemlig, at den er ekstremt svær at forudsige. Og da faldet i salgstallene netop baserer sig på corona-virussens fremmarch, bliver de tilsvarende svære at forudsige. Apple har derfor muligvis gjort klogt i ikke at oplyse nye forventede salgstal, da man så undgår at skulle foretage en efterfølgende nedjustering igen, hvis corona-virussen tager til i styrke.

Apple kan derfor kun – sammen med resten af verden – holde vejret og håbe på, at corona-virussen snart kommer under kontrol.